Skidor
Skidsektionen

Nordspåret (en del av Arena Hedvalla)

Nordspåret (en del av Arena Hedvalla) är en anläggning som är öppen för alla som vill motionera på egen hand eller i organiserad form. Det kan ske genom löpning sommartid och längdskidåkning vintertid. Ingen avgift eller medlemskap behövs för att nyttja anläggningen på egen hand. (För medlemskap, se under punkten ”Medlemskap”). Vid träning önskar vi att motionsåkare lämnar företräde. Nordspåret är öppet dygnet runt, året runt. Måndagar vintertid är det tillåtet med draghundar i skidspåret.

Adress till Nordspåret/Arena Hedvalla är:

Vallavägen 11, 945 33 Rosvik

Rosviks IK har idag nyttjanderättsavtal med samtliga markägare längs elljusspåret. Det innebär att spåret är att betrakta som en arena. Terrängkörningslagen förbjuder körning med snöskoter men med denna regel förstärkts förbudet ytterligare. Samma förhållningssätt gäller även att gå i spåren. Hela den preparerade (packade) ytan är skidspår. Låt oss tillsammans respektera de ideella insatser som spårdragarna gör.

* I preparerade spår färdas bara människor med skidor på fötterna.

Det finns tre spår som är 1,5 km (saknar belysning längs tjärnen), 2,2 km samt 2,8 km långa.

Vintertid dras både skate och klassiskt spår upp på det 6 m breda spåret.

Den nuvarande belysningen tänds för två timmar åt gången genom att trycka på ljusknappen vid skotergaraget. Spårkarta samt markägare/sponsorer finns uppsatt på skotergaraget.

Om man har frågor gällande  spår, belysning, tider, etc. kan man kontakta nedanstående personer:

• Rosvik IK Kansliet // 0911-20 63 95
  • Rosvik IK Vaktmästare
  • Börje Hedqvist // 070-201 07 82
  • Joakim Matti // 070-661 50 19
  • Tony Häggström // 070-953 51 23

Facebook under […..] uppdateras aktuell spårstatus.