Hockey
Hockeysektionen

Coronariktlinjer för sportslig verksamhet för barn och ungdomsishockeyn, junior och seniorverksamhet
2020-10-08 13:22

Allmänt

För lagen gäller samma rutiner och föreskrifter oaktat om den sportsliga verksamheten bedriver träning, träningsmatch, tävlingsmatch eller allmänna sammankomster.

Generella direktiv

1. Spelare och ledare samt övriga uppmanas att följa RF och folkhälsomyndighetens allmänna råd avseende att minska smittspridningen.

2. Generella rekommendationer att följa.

- Tvätta händerna noga med tvål och vatten

- Hosta i armvecket

- Undvik att röra ansiktet med händerna

- Använd social distansering om minst 1 m

- Besök inte människor i riskgrupper

Medicinsk egenkontroll

1. Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.

Symtom att kontrollera är t.ex. kroppstemperatur över 37,5, halsont, hosta, huvudvärk, illamående, diarré, muskelvärk (ej träningsvärk eller tidigare skada) och om någon annan närstående i familjen uppvisat ovanstående symptom.

Genomgångar/ kommunikation

1. Respektive ledare ombesörjer en genomgång för samtliga spelare kring smittspridning, vikten av hygien, information kring regler, förhållningssätt och rutiner kopplade till Coronapandemin.

2. Vid tränargenomgång ska spelarna ha 1 m utrymme mellan varandra. Tränarna bör använda stor taktiktavla eller ha genomgången i mindre grupper

Egen förflyttning till tränings/matchanläggning/allmänna sammankomster

1. Spelare och ledare transporterar sig i egna bilar alternativt cykel. Samåkning eller resa via

kollektivtrafiken ska undvikas i möjligaste mån.

2. Spelare och ledare bör undvika att anlända till tränings/matchanläggning vid samma tidpunkt.

Omklädningsrum och övriga lokaler

1. Instruktioner gällande Corona ska sättas upp i vid inpassering till anläggningen och dess

omklädningsrum.

2. Använd social distansering om minst 1 m.

3. Endast spelare, ledare och personal med direkt koppling till laget ska vistas i omklädningsrummet.

4. Städning sker morgon och kväll samt kontinuerligt under tiden aktivitet pågår.

5. Omklädningsrum minst 1 meters mellanrum till varje plats. Om utrymme inte finns för 1 meters mellanrum mellan varje spelare/ledare så behövs ytterligare omklädningsrum. Om lag har flera omklädningsrum ska ledare vara i ett separat rum

6. Inga bord utanför omklädningsrum med t.ex. tejp, dricka och frukt, får förekomma. ”Rena korridorer”.

Dusch och ombyte

1. Samtliga spelare använder egen handduk.

2. Varje spelare använder sina egna personliga tillbehör såsom hårborste, kam, deodorant etc.

Isen/spelarbåsen

1. Spelarna och ledarna går ut till isen/spelarbåsen med minst 1 m mellanrum alternativt går ut i olika omgångar.

2. Social distansering gäller mellan varje spelare och ledare i spelarbåsen.

3. Varje spelare har sin personliga vattenflaska, INGA ”allmänna” flaskor

4. Inga handdukar ska finnas i båset, spelarna använder pappershanddukar eller liknande. Undantag är målvakterna som kan ha handduken på respektive målbur.

5. Vid tränargenomgång ska spelarna ha 1 m utrymme mellan varandra. Tränarna bör använda stor taktiktavla eller ha genomgången i mindre grupper.

6. Tränarna använder egen vattenflaska och visselpipa.

7. Spelarna och ledarna går av isen till omklädningsrummet med minst 1 m mellanrum alternativt lämnar isen vid olika tidpunkter.

8. Inga handskakningar eller ”highfive” med spelare/domare före, under eller efter match

9. Tack för match lagen ställer upp på respektive blålinje och höjer klubban till ”Tack för matchen”

10. Hemmalaget lämnar isen först vid periodpaus

11: Efter match lämnar det förlorande laget isen först om man använder samma in och utgång.

12. Domarna avbryter inte en match utan anmäler ev. avsteg från Corona-bestämmelserna.

13. Inga föräldrar på ishallen/ungdomsmatcher och träningar innan nytt beslut.

Egen buss

1. Samtliga spelare och ledare i bussen ska ha ett eget två-sitssäte vardera.

2. Handsprit ska finnas tillgängligt på bussen.

3. Toaletten ska användas så lite som möjligt.

4. Tvål, vatten och handsprit ska finnas på toaletten.

5. Inga handdukar ska användas utan endast pappersservetter eller liknande.

6. I övrigt gäller distansering i bussen och vid av och påstigning.

7. Samtliga spelare och ledare går med 1 m mellanrum vid inlastning av utrustning till

Omklädningsrummet

Ett förtydligande till det när det gäller publik.

Med ungdomsishockey så är den upp t.o.m. U-16 och alla matcher här spelas utan publik nu.

Junior hockey får ha 50 personer i publik.

För att ni ska få ta in 50 personer i publik måste ni söka tillstånd hos polisen och få det godkänt.

Ni får sen inför matcherna kontakta motståndarna och stämma av hur de 50 biljetterna ska fördelas.

Ni kan ju välja att inte ta emot motståndarnas föräldrar/supportrar.

Om ni ska ha publik på matcherna med åskådare från bägge lagen tänk då på att de ska släppas in i arenan genom separata ingångar och hållas frånskilda på läktaren.

Tävlingskommittén Region Norr

Ny sektionsledare2023-09-28 11:49