Brottning
Brottningssektionen

Om Rosvik Brottning

Brottningen i Rosvik startade i början på 1980-talet när föräldrarna till ett gäng barn ville hitta ett alternativ till de många resorna till Piteå. Det resulterade i att man i Rosvik byggde om en gammal båtfabrik till träningslokal. Material och arbetskraft kom via frivilliga insatser och bygget sponsrades av företag i närområdet. Lokalen invigdes 1984 med Tomas Johansson som dragplåster.

I brottarlokalen har det sedan dess bedrivits träning 3-5 dagar i veckan, uppdelat i åldersgrupper och ifall det krävts även i flick- och pojkgrupper. Antalet utövare har varierat mellan 15-60 stycken, allt beroende på popularitet i byn och hur många barn från grannbyarna som skjutsats till Rosvik. I dagsläget finns två åldersgrupper, en nybörjargrupp för barn 5-7 år och en fortsättningsgrupp.

Brottningen i Rosvik har överlevt tack vare att vi haft en egen lokal så att vi kunnat anpassa träningstiderna så att det passat föräldrar och barn. Det har dessutom varit, och är, den enda brottarklubben i Piteå kommun.

En av eldsjälarna var Helge Lönnberg som drev klubben, var ordförande och tränare från 1984 fram till 2007 då han slutade och lämnade klubben. Då hade han tillbringat ca 4 dagar i veckan 2 timmar/tillfälle i 23 år på mattan. Klubblokalen är uppkallad efter Helge och kallas därför för Helgedomen. I maj 2017 hölls för första gången Helgecupen i Rosvik till Helges ära och har sedan dess varit ett välbesökt, årligt event. Helge Lönnberg avled i november 2017.

Brottarlokalen (Helgedomen)

I Helgedomen sitter brottningen i väggarna.
Här svettas brottare tillsammans flera gånger i veckan. Det var även här som bronsmedaljör i OS, Jenny Fransson och vår egen Heidi Skemark med fina medaljer började sin karriär.